Olemme havainneet, että robottipuhelut ovat alkaneet herättää mielipiteitä ja nousseet keskusteluihin. Osa meistä on saanut robottipuheluita, mutta osa ei ole vielä asioinut (tai huomannut asioineensa) automatisoidun viestinnän kanssa. Se, että vastaanottaja ei tiedä asioivansa robotin kanssa on virhe numero yksi (ja meidän palvelulussamme esimerkiksi täysin kiellettyä), mutta ei sukelleta tähän sen enempää.
Ei pidä yleistää, mutta yleistän kuitenkin – sen minkä keskustelupalstojen rivien väleistä ja riveiltäkin voi lukea. Ihmiset hieman pelkäävät robottipuheluita tai oikeastaan sitä, miten tulevaisuudessa robottipuheluita tullaan käyttämään. Ovatko puhelinmyynnin villit vuodet tulossa takaisin ja taas joudumme puhelimessa vänkäämään vastaan, kun myyjä ei ymmärrä sanaa EI.
Automatisoitu viestintä on vastuullista viestintää
Näin ei tule käymään, jos se on meistä On-Timeläisistä ja robotistamme kiinni. Me olemme vastuullisena alustan tarjoajana kieltäytyneet monesta liian myynnillisestä yhteistyöstä, suorien myyntipuheluiden lisäksi myös esimerkiksi kyselytutkimuskamanjoiksi naamioidusta liidinkeruukampanjoista. Olemme olleet alusta asti luomassa pelisääntöjä, kuinka automatisoitua viestintää tulisi hyödyntää. Tästä syystä teemme väkevää yhteistyötä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton eli ASML:n kanssa.
Älä pelkää robottia, pelkää ihmistä
Pelko syntyy joidenkin yritysten yliaggressiivisesta myyntitavasta perinteisessä puhelinmyynnissä. Yksi ihminen voi soittaa keskimäärin 20–60 myyntipuhelua päivässä, robotti taas ehtii soittaa noin 18 000 puhelua tunnissa. Tätä taustaa vasten pelon pakkomyynnistä voi ajatella olevan aiheellinen, jos olettaa että ei olisi sääntöjä ja yritysten toiminta ei perustuisi arvon tuottamiseen asiakkaalle. Tämän takia teemme asiakkaidemme kanssa läheistä yhteistyötä, jotta voimme varmistua, että tehon lisäksi myös laatu pysyisi erinomaisena.
Meidän robottimme ei myy
Periaatteessa voisikin sanoa, että ihmisten on syytä pelätä ihmisiä ja yrityksiä – ei robottia. Ihminen on aina vastuussa robotista. Jos ihminen päättää, että robotti soittaa myyntipuheluita asiakkaille ilman, että robotti ymmärtää, mitä kieltäytyminen tarkoittaa, sälytämme vastuun ja reklamaatiot robotille. Huolimatta siitä, että robotti on täysin viaton ihmisen orja. Kuten meistä jokainen ymmärtää robotilla ei ole omatuntoa, saati moraalia, joten meidän ammattilaisten on luotava säännöt ja periaatteet, ennen kaikkea ihmisille, jotka robotteja ohjaavat.
On etuoikeus ja kunnia työskennellä samat arvot jakavassa tiimissä upeiden yritysten ja yhteistyökumppanien kanssa, jotka oikeasti välittävät asiakkaistaan ja ymmärtävät arvon tuottamisen merkityksen.
Kiitos, että olette asiakkaitamme!